Nytt år – ny roadtrip! Vår nyeste Roadtrip Indeks tar for seg 33 land og rangerer de basert på det de tilbyr og type reise du ønsker.
Denne rapporten ble publisert 28. juni 2022.
Viktig: Sjekk de siste reiserestriksjonene og reiserådene før du planlegger en reise. Se reiserestriksjoner-kartet vårt for oppdatering i sanntid om COVID-19 restriksjoner og innreiserestriksjoner for land rundt om i hele verden. Finn ut mer
Europa har mye variasjon å by på – hvor skal man dra på roadtrip i år? Vi har rangert 33 land basert på 24 unike faktorer og 5 typer reiser i vår Roadtrip Indeks for å gjøre valget ditt enklere.
Bensinprisene er nok øverst i tankene for mange denne sommeren, mens vi kjenner på effekten av global inflasjon og mangel på drivstoff. Vi har tatt hensyn til dette i vår Indeks, samt at vi har lagt til campingfaktorer på grunn av den nylige økte popularitet. Siden vi har lagt til flere kategorier og faktorer i årets Indeks er det ikke mulig å sammenligne de to Indeksene.
Hvert lands poengsum ble utledet fra beregninger (se metodikk) og presenteres på en skala fra 1-100. Vi bruker imidlertid hver faktors opprinnelige verdier nedenfor for ytterligere klarhet.
Du kan se hvordan landene ble rangert ut i fra de individuelle faktorene ved å klikke på faktor-ikonene.
* Bompengepolicyer er kategorisert som 1–4: 1 – indikerer avgiftsfrie veier, 2 – betaling kreves kun for visse broer/tuneller, 3 – noen motorveier har avgifter, 4 – tidsbaserte vignetter
** Vær oppmerksom på at Tyskland ikke har en offisiell fartsgrense, og vi har derfor lagt til 160 km/t for å sammenligne med andre land
*** Retningslinjer for camping er blitt delt inn i 3 kategorier. For mer informasjon, vennligst se metodedelen nederst på siden.
Vær
– Nedbør (gj.sn. mm)
– Temperatur (gj.sn. celsius)
Camping
– Campingplasstetthet (per 100 km²)
– Leiepris for bobil (gj.sn. gjennomsnitt per dag)
– Retningslinjer for camping (kategori 1 – 3)
Komfort og infrastruktur
– Fartsgrenser
– Bilulykker (per 1 000 000 innbyggere)
– Veikvalitet (skala der 1 = lav og 7 = høy)
– Veiforbindelse (km per landareal)
– Offentlige toaletter (per km²)
Priser
– Drivstoff (gj.sn. liter pris)
– Bompenger (kategorier 1–4)
– Hoteller (gjennomsnittspris/natt)
– Parkering (2 timers gateparkering)
– EV ladepriser (gj.sn. per 100km)
Trafikk og bærekraft
– EV-ladestasjoner (per 100 kvadratkilometer)
– Luftforurensing (gjennomsnittlig årlig eksponering)
– Overbelastning på veiene (gjennomsnitt i minutter)
– Passasjerbiler (per 1000 innbyggere)
Leie av bil
– Leiebilselskapers vurdering (skala 1 – 100)
– Priser (gjennomsnitt per dag)
Natur og landemerker
– UNESCOs kulturarvsteder (per 100 km²)
– Natur og omgivelser-skala
(1 = lav og 7 = høy)
– Nasjonalparker (% andel av landareal)
Rangeringene fra denne studien er delt inn i fem forskjellige typer roadtrips: Bærekraft, Camping & Friluftsliv, Natur & Landemerker, Budsjett og Sikkerhet & Komfort. Hver av disse kategoriene bruker flere faktorer som hver vektlegges på ulike måter, avhengig av hvordan de påvirker attraktiviteten til en roadtrip.
Landene som er rangert høyest for en roadtrip er land med mange natur- og kulturavsteder, lavere pris på drivstoff, hotell- og leiebilpriser, et godt utvalg av campingplasser og god veikvalitet. Deretter har landene som er rangert mindre attraktive for en roadtrip høyere priser, ugunstige veiforhold, færre campingplasser og/eller har ikke så mye natur og steder å utforske.
Tyskland sikret seg i år førsteplassen som det generelt beste landet å dra på bilferie i. Dette er på grunn av landets store andel av UNESCOs Verdens kultur- og naturarvsteder sammenlignet med de andre landene. Landet har også få bilulykker, et stort antall EV-ladestasjoner, et komfortabelt antall offentlige toaletter og mange campingmuligheter.
Spania havnet på 2. plass hovedsakelig på grunn av godt vær størstedelen av året. Men landet har også god kvalitet på veiene, lav forurensing og en rekke UNESCO Verdens kultur- og naturarvsteder og natur.
Til tross for sin mindre størrelse, scoret Litauen høyt for roadtrips, og landet bronsemedaljen. Den scoret høyt på tvers av mange prisfaktorer, inkludert parkerings-, hotell- og leiepriser. Landet tar også godt imot bobiler med campingtilgang og mange campingplasser.
Ta et dypdykk i de fem type reisene nedenfor for å se styrker og svakheter i de enkelte landene.
Bærekraft Camping & Friluftsliv Natur og landemerker Budsjett Komfort og infrastruktur
Nr. 1: Nederland
Faktorene som inngår her er luftforurensning, kø og antall biler. Men det tar også hensyn til antall ladestasjoner for elbiler og ladepriser for de som kjører en miljøvennlig bil. Nederland har en ekstremt høy tetthet av elbil-stasjoner og konkurransedyktige ladepriser, pluss relativt få biler i forhold til befolkningen.
#1 Frankrike
Denne type reise inkluderer værforhold, mengde natur- og nasjonalparker og campingfaktorer. Frankrike kom på første plass fordi landet har rimelige leiepriser for bobiler, samt har mange tilgjengelige campingplasser. Men det har også et behagelig vær, og mange kulturminner og nasjonalparker.
#1 Frankrike
Frankrike er full av vakker natur, fra Alpene til de dype blå innsjøer, til blomstrende enger og skoger. Landet kommer på første plass på grunn av dens flotte lekeplass for natur, men de har også tredje flest kulturarvsteder.
#1 Serbia
Denne type reise rangerer et land basert på faktorer som priser for bensin, leiebil, overnatting, parkering, elbil-lading og veiavgifter. Serbia kommer på første plass fordi de har billig bensin og elbil-lading, konkurransedyktige priser på overnatting, svært lave priser på leiebiler og lave gjennomsnittlige parkeringspriser.
Nr. 1: Sveits
Sveits er et veldig trygt og trivelig land å ta en roadtrip. Landet kommer på første plass som landet med de beste veiforholdene, pluss at det har gode leiebilanmeldelser og tredje færrest bilulykker (likt med Storbritannia). De har også flest offentlige toaletter, noe som sikrer deg baderomsbesøk uten stress.
Det er samlet inn data i syv kategorier for å rangere europeiske land og hvor roadtrip-vennlige de er: vær, sikkerhet og infrastruktur, camping, priser, trafikk og bærekraft, bilutleie og natur- og landemerker.
Totalt 33 europeiske land er inkludert i denne analysen. De gjenværende europeiske landene er ekskludert på grunn av ufullstendige data.
Vi har hatt tilgang til alle kilder og hentet inn data i tidsrommet 22. februar til 22. juni 2022. De innsamlede tallene er basert på de nyeste tilgjengelige dataene. Se den fullstendige listen over datakilder.
Den samme prosedyren er brukt separat for utvalgte faktorer for å bestemme rangeringer for fem ulike typer roadtrips:
Vær:
Kategorien «Vær» består av to faktorer:
Nedbør
Gj.sn. nedbør i dybden (mm).
Kilde: Weatherbase
Temperatur
Gj.sn. temperatur i et land, basert på gj.sn. i større byer
Kilde: Weatherbase
Sikkerhet og infrastruktur:
Kategorien «Sikkerhet og infrastruktur» består av 5 faktorer:
Fartsgrenser
Den høyest mulig fartsgrensen er tatt med i beregningen (dvs. på motorveier eller den nest høyeste fartsgrensen i en land som ikke har motorveier). Ettersom Tyskland ikke har en offisiell fartsgrense, har vi tatt i bruk verdien «160 km/t» for å sammenligne med andre land.
Kilde: Wikipedia
Bilulykker
Bilulykker som har forårsaket skader og dødsfall per 1 000 000 innbyggere.
Kilde: OECD (2021), bilulykker (indikator). doi: 10.1787/2fe1b899-en (data fra 10. mars 2021)
Veikvalitet
Faktoren veikvalitet er mål på en skala fra 1 (lav) til 7 (høy).
Kilde: World Economic Forum, Global Competitiveness Report 2017-2018
Veiforbindelse
Beregnet som total lengde av veinettet (km) per landareal (km²).
Kilde: CIA, Worlddata (Tilgang: 2. mai 2022)
Offentlig toalett tetthet
Beregnet som antall offentlige toaletter per landareal (km²).
Kilde: Toilet Finder (Tilgang: 29. april 2022)
Camping:
Campingkategorien består av tre faktorer:
Campingplasstetthet
Beregnet som antall ledige campingplasser per 100km².
Kilde: Camping.info, OpenStreetMap (Tilgang 10. mai 2022)
Leiepris for bobil
Gj.sn. pris per dag i EUR for leie av bobil.
Kilde: CamperDays
Retningslinjer for camping
Camping-policy faller inn under en av tre kategorier:
Ja – camping er tillatt
Tolerert – camping er ikke offisielt tillatt men kan være mulig under visse omstendigheter. Reisende rådes til å lære mer om spesifikke regler som gjelder for reisemålet.
Nei – camping er forbudt og kan medføre bot
Hver av kategoriene har blitt tildelt vekt for å gjenspeile hvor enkelt det er å campe i landet.
Kilde: Caravanya (Tilgang 10. mai 2022)
Priser:
Kategorien «Priser» består av 5 faktorer:
Bompenger
Landene er delt inn i fire grupper basert på bompengemetoder:
1 – Avgiftsfrie motorveier
2 – Bompenger kun for visse broer/tunneler
3 – Innkreving av bompenger vei veibommer (fast pris eller avstandsbasert)
4 – Motorvei med bruk av vignettering (tidsbasert)
Disse fire gruppene har blitt vurdert med tallene 1 til 4 der 1 er best og 4 er verst. Fordi det er vanskelig å sammenligne betalingsmetoder for distanse versus tidsbaserte betalingsmetoder, har vi gjort en forenkling der fotobokser.
Kilde: Tolls.eu
Drivstoffpriser
Euro-super 95, pris (EUR) for 1 liter.
Kilde: GlobalPetrolPrices.com (Tilgang 13. juni 2022)
Hotellpriser
Gjennomsnittlig pris per natt på hotell i EUR for standard dobbeltrom for alle hotelltyper. Prisene er basert på søkeperioden 01.01.20202–23.02.2022 for reise i perioden 01.04.20221–31.12.2022.
Kilde: Interne data fra momondo
Parkeringspriser
Gj.sn. priser i EUR for 2-timers gateparkering. Data fra 2019 (Global Parking Index) eller nyeste tilgjengelige data (beregnet som gj.sn. i store byer i et land). Prisene ble konvertert fra USD til EUR 16. mai 2022.
Kilde: Parkopedia Global Parking Index 2019 & Website (Tilgang 22. februar 2021)
Elbil ladepriser
Gj.sn. priser i EUR for lading av en elbil. Pris per 100 km kjøring.
Kilde: Switcher
Trafikk og bærekraft:
Kategorien «Trafikk og bærekraft» består av fire faktorer:
EV-ladestasjoner
Beregnet som det totale antallet EV-ladestasjoner per 100km².
Kilde: Open Charge Map
Passasjerbiler per innbygger
Passasjerbiler per 1000 innbyggere.
Kilder: Eurostat, Statice.is, Wikipedia (Innhentet mars 2021)
Overbelastning på veien
Gj.sn. trafikkbelastningsfaktor er den gjennomsnittlige enveistiden som trengs for å transportere, i minutter.
Kilde: Numbeo
Luftforurensing
Svevestøv (PM2.5) er den typen luftforurensing som utgjøre størst helserisiko globalt. Data referer til innbyggereksponering på mer enn 10 mikrogramm/m3, og viser til årlige gjennomsnitt.
Kilde: OECD (2021), Air pollution exposure (indicator). doi: 10.1787/8d9dcc33-en (Accessed on 10 March 2021)
Leie av bil:
Kategorien «Leie av bil» består av to faktorer:
Leiebilselskaper
Gjennomsnittlige vurderinger av alle leiebilselskaper i et land på en skala fra 1–100 der 100 er best.
Kilde: Interne data fra momondo
Priser på leiebiler
Gjennomsnittlige priser for leiebiler per dag i EUR og på tvers av alle kjøretøysklasser. Prisene er basert på søkeperioden 01.01.2022–24.02.2022 for reise i perioden 01.04.2022–31.12.2022.
Kilde: Interne data fra momondo
Natur og landemerker:
Kategorien «Natur og landemerker» består av to faktorer:
UNESCO Verdens kultur- og naturarvsteder
Beregningen er basert på antallet UNESCO Verdens kultur- og naturarvsteder i et land per 100km², basert på det totale antallet kultur- og naturarvsteder i et land.
Kilde: UNESCO Verdens kultur- og naturarvsteder
Natur og omgivelser
I hvor stor grad internasjonale turister besøker et land hovedsakelig på grunn av landets natur (dvs. parker, strender, fjell, dyreliv etc.) (1 = ikke i det hele tatt, og 7 = i høy grad).
Kilde: World Economic Forum, «Travel and Tourism Competitiveness Report 2019»
Nasjonalparker
Beregnet er prosentandelen av nasjonalparkområdet av landets totale landareal.
Kilde: Wikipedia (10. mai 2022)